RSS

Educatie. Trecut, prezent si viitor

04 Iun

Partea I

Gigel se ducea la scoala. Lucrurile erau simple:

Matematica. Ai cap, intelegi. Daca nu, te chinui mai mult. Incerci sa intelegi sensul, sa prinzi logica, lucrezi mult si acasa, te chinui, te chinui si treci clasa.

Romana. Lucrurile sunt oarecum logice, doar un pic grele. Din cauza volumului mare de reguli, mai ales la gramatica. Dar te chinui. Retii regulile si incerci sa le aplici tot timpul. Ulterior devine reflex. Si nu mai ai probleme.

Asta a fost partea pe care am inteles-o si n-am avut prea multe de comentat in afara de „a naibii matematica, dar asta e” sau „grea e limba noastra, dar asta e, e limba mea si trebuie sa o stiu”. Lucrurile pe care nu le-am inteles si care mi se par inutile sunt altele.

Romana. Literatura. Invata pe derost poezia X si Y. De ce? Oricum elevul o s-o uite la doua zile dupa. Pentru ca e doar o insiruire de cuvinte. Si multe. Nu e mai util sa o discuti, sa o analizezi, sa vezi ce a vrut sa zica x? Acceptand parerile si prin dezbatere, marea majoritate o sa ajunga la aceeasi concluzie. Daca toti inteleg poezia, inseamna ca au invatat sa descifreze arta unui poet. Asta ar trebui sa fie lectia. Mai departe, partea cu memoratul ei, ar putea fi folosit cel mult ca metoda de rasplata. Dragi copii, pentru ca e bine sa stii o poezie, doua, trei, n, cei care o vor retine, vor primi de la mine un punct in plus la nota, o ciocolata, etc.

Diferenta? In loc de sentimentul de teama, copiii invata ce inseamna sa fii rasplatit.

Caz 1 : Daca nu invat poezia pe derost, iau nota proasta, vor afla mama si tata, vor rade colegii de mine -> Stres, anxietate, teama de a rade ceilalti de tine, teama de a nu-i dezamagi pe ai tai,etc.

Caz 2 : Daca invat si pe derost poezia, cu toate ca stiu ca deja am inteles ceea ce a vrut sa transmita autorul si ce a gandit, ai mei vor fi mandri de mine, voi sti ca sunt mai bun decat o parte din colegii mei, o s-o impresionez pe Lenuta si poate voi avea parte de primul meu sarut (stelute, inimoare, love, love, love :X:X:X:X) -> Ambitie, sentimentul ca esti rasplatit pentru munca extra, recunoastere in fata celorlalti, un sentiment de bine.

Ok, sunt de acord. la varsta aia copiii nu inteleg lucrurile asa cum le-am explicat eu mai sus. Dar subconstientul lor lucreaza. Si modul in care ii inveti sa faca lucrurile va ramane intiparit in mintea lor si comportamentul lor. Cea mai benefica lectie pe care o invata in cazul 2 e ca daca vor mai mult, pot obtine mai mult. Dar asta implica si mai multa munca. Si decizia e la ei. Si sunt foarte sigur ca daca am face un experiment, mai multi copii ar invata poezia pe derost daca ar exista si o rasplata, decat daca ar fi o chestie impusa.

Nu trec peste literatura fara a vorbi despre comentariile marilor opere care se predau in scoli. Si o sa fiu scurt si concis dand urmatorul exemplu pe care l-am vazut de multe ori si sunt sigur ca se intampla si azi:

<< Gigel, de ce crezi tu ca a facut personajul principal ce a facut? „Pai eu cred ca in mintea lui credea ca nu avea de ales. Nu a fost solutia cea mai buna, da, faptele lui sunt sau pot fi de condamnat, dar nu trebuie sa uitam ca…” Gigel, deci tu nu n-ai citit ce ti-am predat. Altfel ai fi stiut ca a fost un criminal si nu avem motive sa credem altceva. „Ba da, doamna profesoara, l-am citit, dar eu cred ca…” Deci Gigel, vrei sa spui ca tu contrazici ceea ce au zis marii critici X, Y, Z, alfa, omega si altii, nu? „Nu doamna profesoara, doar incerc sa inteleg personajul si sa vad lucrurile din punctul meu de vedere.” Gigel, e clar ca nu ne intelegem, tu insisti sa crezi altceva, decat ceea ce stim ca asa e. „Dar doamna profesoara…” Dar nimic! Nu avem ce sa mai discutam! Treci la loc, ai 2! >>

Nu pot sa inteleg de ce in scoli elevii nu sunt ascultati. Sunt invatati ca # e negru si @ e alb. Nu poti sa gandesti, sa-ti exprimi parerea liber. Trebuie sa inveti ca daca X a zis ca asa e, pai asa e. Si unde e argumentarea? Pai exista argumentarea Gigel! My point exactly in puii mei ! Exista argumentarea si ala a avut o parere. Daca m-ai fi lasat sa-mi spun parerea ti-as fi adus si argumente suficiente. Nu ca sa crezi ca e ca mine ci doar sa intelegi de ce vad eu asa lucrurile! Nu trebuie sa fii tu de acord cu mine, ca eu sa cred # e cacaniu in dungi si @ e portocaliu. Eu asa le vad. Nu trebuie sa fii de acord cu mine, dar trebuie sa-mi respecti parerea. Si nota e pentru munca mea psihica si pentru dezbaterea problemei. Nu pentru ceea ce cred! Ceea ce cred e problema mea. N-am dreptul sa am propriile convingeri?! N-am dreptul sa fiu diferit? N-am dreptul sa fiu unic? Trebuie sa ma aliniez in turma? What the fuck is wrong with us?

As putea sa continui cu fiecare materie in parte, dar in afara de a refula, nu vad cat ar ajuta discutia asta, asa ca voi merge mai departe.

Partea II

George se duce la scoala.

Nu s-au schimbat multe. Inclin sa cred ca nu s-a schimbat mai nimic. Toti stim cum e invatamantul, n-o sa insist prea mult aici, pentru ca nu vreau sa ma repet si daca tot scriu, macar sa-mi fac datoria si sa v-aduc alte informatii, alte pareri, astfel incat toata discutia sa aiba si un sens sau cel putin sa trezeasca in voi dorinta de a comenta si de a va spune parerea! Tare si raspicat cu subiect si predicat! O sa spun doar atat:

Sistemul actual de invatamant a fost inventat acum foarte mult timp. Foaaaaaarte mult timp. Uitati-va in jur. In ultimii 50 de ani s-a schimbat totul mai mult decat se schimbase in ultimele secole. Deci avem nevoie de ceva nou. E clar ca traim revolutia tehnologiei. Viteza informatiei e incredibila. Cred ca se poate compara cu viteza luminii. Imi permit sa spun asta pentru ca diferenta perceptibila (daca ar al calcula-o un om de stiinta), este imperceptibila pentru omul de rand care vrea sa poarte o discutie sau sa lucreze cu un om aflat in celalalt capat al lumii.

Avem nevoie de ceva nou. Avem nevoie de o revolutie a mentalitatii. De a schimba felul in care privim educatia, folosind tot ceea ce am invatat de cand s-a implementat acest antic sistem de invatamant pana acum, implicand tehnologia si dezvoltand the next level al sistemului de invatamant.

Acesta este viitorul. Cu parere de rau spun, nu cred ca viitorul e aici. Nu inca. Si cu cat ne incapatanam mai mult sa perseveram in indolenta sau indiferenta, cu atat vom pierde mai mult. Asteapta 5 secunde. 5,4,3,2,1. Le-am pierdut. Si nu am schimbat nimic. Si timpul asta nu va fi recuperat niciodata.

Care cred si sper sa fie viitorul?

Partea III

Jorge se va duce la scoala.

La scoala lui se va pune accent pe el. Va fi stimulat sa gandeasca, stimulat sa inoveze si sa vina mereu cu ceva nou. Sa gaseasca o solutie la o problema unde nu s-a gasit solutie inca.

Se va pune accent pe recompense si NU pe pedepse!

La romana va fi provocat sa gandeasca si sa inteleaga. Mai pe larg am descris in partea I.

La istorie nu va fi obligat sa memoreze lectiile. Va trebui sa le inteleaga. Intrebarile vor fi de genul „De ce crezi ca X a decis sa atace? Pentru ca a l-a deranjat acea problema. Ok. Tu ce crezi despre asta? Cum ai fi procedat? De ce a decis sa atace atunci? De ce nu mai tarziu? Cum au reactionat ceilalti? Ce crezi ca s-a intamplat dupa? Toate astea in timp ce se vor face proiectii cu razboaiele. Poate intre timp se va dezvolta o tehnologie care sa permita imagini 3D chiar in sala de clasa. Curiozitatea va fi mai mare, vei putea sa te intorci inapoi in timp, datorita tehnologiei. Se vor face simulari pe calculator cu razboaiele. Elevii vor invata sa dezvolte strategii, ceea ce la dracu’, ii va ajuta in viata pentru ca toti avem nevoie de obiective si un plan,nu? Vor putea putea sa schimbe soarta lumii, virtual desigur. Bineinteles ca pentru jocurile astea vor avea nevoie de informatii. Pe care le vor cauta singuri doar pentru a dovedi ca ei pot castiga acea batalie, pot rezolva acel task. Iar aceste lectii vor fi disponibile pe un manual digital.

Un astfel de manual este oferit de Holcim Romania.

Eu propun si o chestie care e in contradictie cu tot ceea ce se intampla acum. Nu li se vor mai da toate informatiile elevilor. Nu. Se va face un teaser, un trailer cu acel capitol, va fi creat acel joc despre care vorbeam mai sus, iar elevii vor trebui sa munceasca pentru a obtine informatiile care ii va ajuta sa treaca la urmatorul nivel in joc. Ca un experiment, daca vreti, intrebati-va copiii, fratii, surorile care inca sunt la scoala despre ultima lectie la orice materie. Si apoi puneti-le cateva intrebari despre ultimul joc care le-a placut. Cel mai probabil nu-si va aduce aminte mare lucru despre lectie, dar va vor povesti despre joc cu lux de detalii.

La geografie, aratati-le poze sau filmulete cu ceea ce vreti sa ii invatati. Trebuie sa-i faceti sa simta ceva, sa auda susurul unei ape, sa vada o cascada, sa vada maretia unui munte, sa realizeze ce natura minunata ii inconjoara

Si odata ce le-ati starnit interesul, ceea ce vreti sa-i invatati vor intreba ei. Dar unde e asta? Cat de mare e? Dar cum a aparut acolo, cum s-a format? Cum se ajunge acolo? Si asa mai departe.

Trebuie sa existe un curs despre protejarea mediului.

Un curs care sa le arate ce lucruri frumoase existau si cum au fost distruse din nepasare. Nu formam soldati, dar trebuie sa ii invatam pe copiii nostri sa spuna „ASA NU!” . „Pai stiti, voiam si eu sa tai niste mii de copaci ca sa-mi fac un complex de blocuri. ” Zau? Mars! Stiu ca mai ai un bloc. Vrem si noi sa venim sa-l daramam ca sa plantam cateva zeci de copaci, doar. E ok :D?

Desigur, eu am un limbaj mai agresiv, sunt sigur ca profesorii vor gasi o exprimare mai „user friendly” ca sa le explice acelasi lucru. Mesajul insa ar trebui sa ramana nealterat.

Va exista, sper eu, un curs despre sexologie. Care va fi implementat inca de la varsta de 14 ani. Care sa le explice clar copiiilor ce se intampla cand faci sex, care sunt rezultatele, ce nasol e ca la 16 ani sa ai deja copil, cum ti-ai fucked up viata. Pentru ca aici trebuie explicat clar si raspicat! Nu mai exista jumatati de masura. Nu incercam sa le inducem frica copiilor nostri. Dar ar trebui sa stie despre ce e vorba, cu ce se mananca, ce riscuri exista si sa ia decizii informati fiind.

Si la fel, as putea continua asa pana la 100.000 de cuvinte. Acum am ajuns la 2000 doar.

Concluzia este ca sistemul urmator de invatamant va trebui sa se bazeze pe recompensa si nu pe pedeapasa, pe practica mai mult decat pe teorie, pe stimularea gandirii in detrimentul memorarii, va trebui sa includa tehnologia precum si elemente de psihologie. E foarte important sa ii invatam pe copiii nostri sa gandeasca singuri, sa se adapteze, sa se gandeasca la protejarea lucrurilor din jurul lor si sa-si doreasca sa fie informati inainte de a lua o decizie.

Sunt foarte multe de spus, de aceea si articolul este foarte lung. Daca ati ajuns pana aici, va invit sa lasati si un comentariu cu parerea voastra proprie despre cum arata viitorul in educatie.

 
7 comentarii

Scris de pe 4 Iunie 2013 în Blogging, Parerea mea

 

Etichete: , , , , , , , , , , ,

7 responses to “Educatie. Trecut, prezent si viitor

  1. paunaoana

    4 Iunie 2013 at 2:57 pm

    Cred ca e cel mai bun articol citit pe blogul tau pana acum.Felicitari!

     
  2. Cojo

    18 Iunie 2013 at 2:08 pm

    Ai punctat foarte bine în încheiere. Problema este de unde să pornească această schimbare? De la părinţi? De la profesori? De la elevi? De la Minister?

     
    • Mircea Colceag

      18 Iunie 2013 at 8:37 pm

      De la toti. Dar in primul rand de la minister. Iar acolo ar trebui pusi oameni din generatia noua. Astia care sunt acum n-au nicio treaba cu postul ala sau cu responsabilitatea respectiva. Doar castiga bani. Din munca noastra.

       
  3. discerne

    19 Iunie 2013 at 1:34 am

    Mircea, nu sunt de acord cu perspectiva ta. Mi se pare ca pui prea multa patima intr-un ideal. Sunt multi oameni din aria educatiei non-formale care chiar fac o diferenta si care nu asteapta ca altii sa faca ceva: http://blidaru.net/despre/ sau universitateaalternativa.ro/‎

     
  4. pauna oana

    16 Iulie 2013 at 5:39 pm

    Am citit din nou articolul.Stii cum sa scrii sa amuzi cititorul,exact ca nenea Caragiale.Totul e exact cum ai spus,poate si mai mult de atat in partea negativa.Un singur lucru am de spus: pana nu vor disparea din invatamant fosilele de peste 45 ani,le zic fosile pentru ca nu accepta noul,metode noi de predare,punerea atentiei pe ce a inteles cochilu’ nu pe „sa nu fiu in urma cu planificarea”,nu vom schimba nimic.Profesorii nou-nouti,abia intrati pe terenul minat al invatamantului,incearca sa schimbe ceva,li se da cu laba peste bot ca unor lupi in formare si pana la urma se satura sa se lupte cu sistemul si revin la conventional,mustruluit elevii,raceala si scarba de a mai preda,etc.

     
  5. veronica

    27 Octombrie 2013 at 5:41 pm

    Invatamintul romanesc e o mare de lacrimi pe unde-si plimba ifosele tot felul de neaveniti.Oameni cu diferite probleme psihice au pretentia ca sunt educatori.O profesoara ii asculta pe copii cu reportofonul pe catedra aliniati la tabla,toata clasa zmirna cu miinile la spate si caietele inchise.(dupa 3-4 sedinte cu parintii au schimbat-o de la clasa si au pus-o la alte clase…)Alta le dadea de copiat 3pagini,6 pagini,12 pagini …si pe urma de pe un CD ca sa nu cumva sa zica inspectia ca n-au elevii in caiet lectiile!Alta se enerva daca faceau copii bine si le punea note mici!Si mai multe asemenea ,toate pe un singur copil !(adica pe toata clasa si la toate clasele pe care le aveau!aveau -sub 45 de ani-) Acum copilul e in Anglia si se mira cum de se poate si altfel.
    Adica sa nu-ti fie frica atunci cand te duci la scoala si sa nu fii afurisit la fiecare gresala.Mai sunt si greseli tipice, nu? E bine ca ei importa si noi …exportam ca nu ne trebuie,ce sa facem cu aia desteptii ,laaasa sa plece sa scapam de ei!

     

Zi si tu acuma

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: